שבעה דברים שלמדתי מביל גייטס על הצלחה

ביל גייטס, יצירתיות, שיעורים להצלחה

מה אפשר ללמוד מביל גייטס על פתרון בעיות אפקטיבי?  

פורסם לראשונה 2019, נערך 2023. 

 

הדוקומנטרי של נטפליקס "Inside Bill's Brain", עוקב אחר תהליך החשיבה וצורת פתרון הבעיות של ביל גייטס בפרויקטים שונים שעוסק בהם.   

מאז שעזב את תפקידו כמנכ"ל מיקרוסופט, ביל גייטס מקדיש את זמנו, מרצו וכספו כדי לפתור בעיות שאיש עוד לא מצא להן פתרון. בשנת 2000, הקימו ביל גייטס וגרושתו מלינדה את הקרן הפילנתרופית שלהם, המוגדרת כקרן הגדולה בעולם, בשווי של יותר מ-50 מיליארד דולר.    

ועם כל כך הרבה כסף, אפשר לעשות הרבה דברים.  

בפרק הראשון, למשל, מפורטים המאמצים האדירים שמשקיע גייטס בבעית המים המזוהמים באפריקה. ביל ומלינדה הזדעזעו לגלות שמיליוני ילדים מתים כל שנה באפריקה בגלל שלשול הנגרם ממים מזוהמים. במדינות האלו אין מערכת ביוב מסודרת, והצואה מגיעה לנהר ממנו שותים.  

אז מדוע לא פשוט מתקינים מערכת שירותים וביוב מסודרת? גייטס מסביר שזה לא כל כך פשוט. באפריקה אין יישובים מסודרים כמו בעולם המערבי, ולכן אי אפשר ליישם שם פתרונות של העולם המערבי. במקום זאת, גייטס השקיע מיליארדי דולרים בפיתוח שירותים המחוברים למערכת שמסננת את המים. התקווה היא שהדגם יוצב בכפרים באפריקה, ויציל חייהם של מיליוני ילדים.  

האופן שבו ניגש ביל גייטס לפתרון בעיות הוא לא פחות מדהים מהפתרונות שהוא מגיע אליהם.  

סגנון העבודה חסר הפשרות שלו – שתרם לפרישת שותפו פול אלן ממיקרוסופט, לאחר שגייטס האשים אותו בזעם בכך שלא עובד קשה מספיק – לא מתאים לכולם. לרובינו גם את אין האמצעים הכלכליים או האייקיו של גייטס, שבתיכון קיבל את הציון הגבוה ביותר במבחן במתמטיקה לא רק בבית הספר, אלא במדינה כולה.  

אבל גם לא נרפא מחלות באפריקה או נקים את מיקרוסופט הבאה, יש הרבה מה ללמוד מהאיש החידתי הזה. הנה כמה דברים שאני לוקחת איתי מהגישה שלו לפתרון בעיות. 

 

7 דברים שאפשר ללמוד מביל גייטס על פתרון בעיות אפקטיבי  


  1. לבחור את המטרות שלנו בקפידה

גייסט אמר כי בשלב מסוים, הבין שיש מספר דברים מצומצם שהמוח (אפילו שלו) יכול להתעסק בהם בו זמנית. לכן, צריך לוודא שאנו מכוונים את עצמינו להתמקד בבעיות הנכונות.  

לקביעת מטרות יש כוח רב. כאשר אנו מכוונים כלפי מטרה מסוימת, המוח באופן טבעי יתחיל לחפש דרכים להשיג את המטרה הזו. כשאנחנו צמאים, באופן טבעי נשים לב לפתרונות לצמא בסביבה שלנו. אותו עיקרון נכון גם למטרות גדולות יותר. בין אם אנחנו מחפשים כוס מים קרירים או מנסים לרפא פוליו, המוח יתחיל לחשוב על אפשרויות לממש את המטרה, גם באופן לא מודע.  

כנער, גייסט נהג להתבודד ולהסתגר בחדרו עם הספרים והמחשב. אימו, שהייתה פעילה חברתית, עודדה אותו לצאת מהכונכייה ולהיות מעורב יותר במציאות החיצונית. בזכות העידוד שלה, גייטס השקיע את היכולות שלו בפרויקטים שיוצרים שינוי של ממש בעולם.  

גם כשהתבודד ולמד בחדרו, וגם כשהתחיל בהקמת מיקרוסופט, ניצל גייטס חלקים משמעותיים מהפוקוס והאנרגיה שלו. אבל רק כאשר כיוון את עצמו לקראת המטרה השנייה, פועלו תרם לסביבה החיצונית.  

 


  1. להתמקד במה שחשוב

בכל שלב בתהליך פתרון הבעיות, שואל את עצמו גייטס, מה הדבר החשוב ביותר שצריך להתמקד בו?  

במקרה של זיהום המים, למשל, יכול היה גייטס ללכת בדרך ה"מתבקשת" ולנסות לשכנע ממשלות עיקשות להקים מערכת ביוב מתוחכמת שתגיע לכל צריף נידח במדינה. אך מהר מאוד הבין גייטס שעדיף לתקוף את הבעיה מכיוון אחר, ולבנות דגם שירותים נייד שניתן להתקין בקלות בכל מקום.  

כשהוא עובד על בעיה מסוימת, מסביר גייטס, הוא קודם כל חושב מה צריך לעשות כדי להגיע לדרך הפתרון היעילה ביותר: "האם לקרוא ספר על הנושא? האם להתייעץ עם מישהו? הרבה פעמים הדבר הכי טוב שאפשר לעשות הוא פשוט לחשוב".  

 

  1.  לחשוב בגדול

גייטס לא רוצה רק להפחית את מקרי הפוליו בעולם, הוא רוצה להעלים את הבעיה. הוא לא מעוניין למצוא אנרגיה חלופית שתפחית את זיהום האוויר, הוא מעוניין למצוא אנרגיה שתחליף לגמרי את צורות האנרגיה הקיימות.  

נכון, המשאבים האינסופיים כמעט של גייטס מאפשרים לו להשפיע בהיקף נרחב הרבה יותר מאנשים אחרים. ועדיין, גם אנשים במעמדו (חוץ מאילון מאסק אולי) לא נוהגים לבחור במטרות כה מרחיקות לכת.  

https://www.cnbc.com/2018/05/15/what-elon-musk-thinks-the-future-of-cars-and-mars-will-be.html 

גם בחיים האישיים שלנו, אפשר ליישם את סגנון החשיבה הזה. האם אפשר למצוא דרך למנף את הדברים שאנחנו כבר עושים להיקף רחב יותר? זה יכול להיות, למשל, בעזרת שיתופי פעולה, למידת יכולת מסוימת או השקעה בשיווק.  

 

  1. לקרוא, לקרוא, לקרוא

ביל גייטס נוהג לקחת איתו לכל מקום שק מלא בספרים, המתחלפים על בסיס שבועי. יש לו יכולת מופלאה לקרוא 150 עמודים בשעה, ולזכור את רוב החומר שהוא קורא. וכאשר הוא מעוניין לתקוף בעיה מסוימת, הוא קורא ספרים על הנושא עד שיש לו ספרייה קטנה בראש שלו.  

אך נושאי הקריאה שלו אינם מצומצים לנושא אחד, והוא קורא ספרים במגוון רחב של תחומים. כל הידע הזה משמש אותו בהמשך למציאת פתרונות יצירתיים, ומאפשר "לשלוף" תשובות ממקורות מגוונים.  

בסרטון הבא, מסביר גיל גייטס על הרגלי הקריאה שלו: 

 

כולנו יכולים להוסיף ספר או שניים בשנה, כדי להעמיק את הידע הקיים, או ללמוד נושא חדש. לקצת השראה, הנה רשימה של 60 ספרים עליהם ממליץ ביל גייטס.  

 

  1. Think week – השיטה של ביל גייטס לטפח חשיבה יצירתית

כפעמיים בשנה, יוצא גייטס לשבוע בבקתה ביער, שם הוא מתנתק לגמרי מציביליזציה, ומשקיע את כל זמנו בקריאה וחשיבה.  

"שבוע החשיבה" הזה מאפשר לו לחשוב על רעיונות חדשים, ללא הסחות הדעת היומיומיות.   

ההרגל הזה של גייטס מהדהד את הצורך של כולנו בלקחת זמן לעצמינו ולהאט את הקצב, כדי למלא מצברים ולחשוב יותר בבהירות.  

בפועל, גם כמה דקות של מדיטציה, יציאה להליכה בלי הפלאפון, או יום בלי חדשות, יכולים לסייע לנו להיטען באנרגיה חדשה ולראות את התמונה הגדולה.  

 

  1. לשמור על אופטימיות 

ביל גייטס הוא אופטימיסט מושבע. האמונה של גייטס שאפשר לשנות דברים, מאפשרת לו לקחת סיכונים שאחרים, פסימיסטיים יותר, היו בורחים מהם.  

ואכן, בדרכו לפתור בעיות הוא נתקל במכשולים שהיו גורמים גם לאדם הנחוש ביותר לסגת. למשל, כאשר כוחות של הטליבאן פעלו נגד הפצת חיסוני הפוליו שלו, ואפילו רצחו מתנדבים. אבל גייטס ממשיך להיות אופטימיסט חסר תקנה. הוא רואה במכשולים גורם מעכב בלבד, לא כישלון טוטאלי.  

תפיסה אופטימית בחיים היא חשובה ל-well-being. אנשים אופטימיים הם חסינים יותר במצבי מצוקה, סובלים פחות מדיכאון וחרדה, ומדווחים על איכות חיים גבוהה יותר. נסו להזכיר לעצמכם גם ברגעים של קושי, שלא הכל אבוד, ושקיימות אפשרויות פעולה נוספות. תפיסה אופטימית שכזו תעודד לקיחת יוזמה, ויכולה לתפקד כאמונה שמגשימה את עצמה.  

 

  1. לא לעשות השוואות

ביל גייטס ידוע בנטייתו ללכת על פי תפיסת עולמו האישית, ולא להתחשב במה שאחרים רואים כנכון או אפשרי.  

במקום להשוות את עצמינו לאחרים, אפשר לקחת מהם השראה. ובמקום לחקות משהו שכבר נעשה, עדיף למצוא את הדרך האישית שלנו. כמו שאומר הציטוט המיוחס לאוסקר ווילד, "תהיה עצמך, כל שאר האנשים כבר תפוסים".  

 

 

דילוג לתוכן