מה מאפיין את האנשים הכי יצירתיים? 

איש חושב, יצירתיות, מאפיינים של אנשים יצירתיים

10 ניגודים פנימיים המאפיינים אנשים יצירתיים מאוד 

פורסם לראשונה 27/04/2017. נערך 2023. 

מושג ה-Flow מדבר על מצב תודעתי בו האדם שקוע לגמרי בפעולה שהוא עושה, תוך חוויה של זרימה, הנאה, ואובדן תחושת זמן. המצב הזה נחשב לתורם מאוד לרווחה הנפשית שלנו, והוא דורש רמת יכולת טובה במשימה המבוצעת. זהו מצב אופייני מאוד לאנשים יצירתיים העוסקים באמנות. המושג נטבע ע"י החוקר מיהיי צ'יקסנטמיהיי, שחקר את פעולתם של אנשים יצירתיים מאוד.

באחד ממחקריו, הוא בדק מהן התכונות המשותפות לאנשים יצירתיים מאוד. הוא ערך ראיונות עם 91 אינדיבידואלים יצירתיים שהגיעו להישגים מרשימים מאוד בתחומם, בניהם סופרים זוכי פרסים יוקרתיים, חוקרים שגילו תגליות חשובות, מלחינים מפורסמים, ועוד. 

הוא הגיע למסקנה שלא ניתן לשים את האצבע על תכונה אחת המשותפת לכולם, ואנשים יצרתיים מאוד יכולים להיות שונים מאוד זה מזה.

אולם, יש מאפיין אחד המשותף לכולם והוא – מורכבות. האנשים האלו מכילים ניגודים פנימיים. הם לא או או, הם גם וגם. התכונות של אנשים יצירתיים גם לא בהכרח ישקפו את אמצע הסקאלה – אנשים אלה מכירים את שני הצדדים הקיצוניים וחווים אותם בעוצמה וללא קונפליקט פנימי.

דרך הראיונות שערך, צ'יקסנטמיהיי זיהה 10 ניגודים שכאלה המאפיינים אנשים יצירתיים: 

1. אנרגיה רבה מול מנוחה ובטלה

אנשים יצירתיים עובדים שעות רבות ומקרינים רעננות ומרץ. עם זאת, הם נוטים לקחת לעצמם רגעי מנוחה ולישון הרבה. הדבר החשוב הוא שהם שולטים על חלוקת האנרגיה שלהם- "כשיש צורך, הם ממקדים אותה כמו לייזר, וכשלא, הם מיד עוברים לטעון מחדש את הבטריות".

2. אינטליגנציה מול נאיביות 

בעוד ש-IQ לא בהכרח קשור ליצירתיות, נראה שדרושה אינטליגנציה כללית מסוימת על מנת לפתור בעיות, או אפילו לבחור את הבעיות ששווה להתמקד בהן. עם זאת, כדי לשאול שאלות, להיות סקרנים לגבי הסביבה ונלהבים לגבי פרויקטים, דרושה מידה מסוימת של ילדותיות ונאיביות. 

3. משמעת/ אחריות מול משחקיות/ חוסר אחריות

הנקודה הקודמת מדברת על הפאן הילדותי-נאיבי שביצירתיות, ובאמת, אנשים יצירתיים פעמים רבות משתעשעים בעבודתם, משחקים עם רעיונות ונהנים תוך כדי. עם זאת, ללא התמדה ועבודה קשה- לעתים "שחורה"- שום רעיון מקורי ומעניין לא יוכל להיות מתורגם לפרויקט משמעותי וגמור.

הממציא והמדען ג'ייקוב ריינבואו דיבר על טריק שהוא משתמש בו כדי לסיים את החלקים הטכניים ומשעממים של עבודתו, אשר דורשים זמן והשקעה רבה: הוא פשוט מדמיין שהוא בכלא. בכלא, לזמן אין משמעות. כך, הוא לא חושב על הזמן במונחים של "הייתי יכול להרוויח כך וכך כסף בשעות האלה", אם פעולה מסוימת דורשת שעות רבות ואף ימים- הוא ישקיע את כל הזמן הדרוש.

4. דמיון ופנטזיה מול חיבור למציאות

כדי להגיע לרעיון מקורי שיהיה בעל ערך, דרושה היכולת לדמיין דברים שעוד לא נעשו. על מנת להביא רעיונות חדשים בתחום מסוים, יש להכיר את התחום, לשחק לפי הכללים שלו וללמוד אותו היטב. מצד שני, יש צורך להיות מסוגלים לקשור בין תחומים שלא בהכרח נתפסו כקשורים עד כה.

5. מוחצנות מול מופנמות

רובינו מעדיפים או להיות במרכז תשומת הלב או להתבודד ולהשקיף מהצד. אנשים יצירתיים, לעומת זאת, נוטים להחזיק בשתי התכונות. כדי לכתוב, לצייר, לערוך מחקרים וכו' אדם צריך לבלות זמן רב בעבודה אישית עם עצמו. במקביל, כדי להגיע לרעיונות יצירתיים יש צורך באינטראקציות חברתיות, החלפה של רעיונות או שיתופי פעולה. יש להיות בקשר עם אחרים בתחום כדי לקבל פידבק בונה, ויש צורך בקשרים כדי להתקדם. ללא אינטליגנציה חברתית מסוימת, יהיה קשה ליצור את התנאים להצלחה ולקבלת הערכה והכרה בתחום מסוים.

6. צניעות מול גאווה

אנשים שהגיעו להישגים גדולים, מראים פעמים רבות סוג של ענווה וצניעות בלתי-צפויה מתוך ההכרה בכך שהם "עומדים על כתפי ענקים". הם גם מכירים תודה לאנשים והגורמים שאפשרו את הצלחתם. יחד עם זאת, הם מודעים היטב להישגיהם ולהצלחה שלהם.

הסתירה הזאת באה לביטוי מעניין בזכייתו של בוב דילן בפרס נובל. הוא לא הופיע לטקס החלוקה, דבר שאחדים ייחסו לביישנות ולצניעות, ואחרים ליהירות. בהמשך, פרסם דילן את נאום קבלת הפרס שלו. בנאום תיאר כי בצעירותו, חלומותיו הגדולים ביותר הפליגו רק עד להוצאת אלבום והשמעת השירים שלו ברדיו. "אם מישהו אי פעם היה אומר שלי שיש לי את הסיכוי הקטן ביותר לקבל פרס נובל, הייתי חושב שיש לי בערך אותו סיכוי לעמוד על הירח".

יחד עם זאת, השווה את עצמו דילן בנאומו למחזאי הדגול ויליאם שייקספיר. הוא אמר כי שייקספיר ראה את עצמו כמחזאי ולא כסופר. הוא וודאי לא חשב שהוא כותב "ספרות" בעת שכתב את המלט. במקום, שאל את עצמו, "איך כדאי לביים את החלק הזה?" או "מאיפה אשיג גולגולת אנושית?" כך, גם דילן העיד על עצמו שבעת שכתב שירים, לא ראה את עצמו ככותב ספרות, והיה עסוק בשאלות אחרות, כמו, "האם השיר הזה בסולם הנכון?" "דברים מסוימים לא משתנים", אמר, "גם לא ב-400 שנה".

7. נשיות מול גבריות

אנשים יצירתיים נוטים לחרוג מהסטריאוטיפים המגדריים, ולהכיל גם תכונות הנתפסות נשיות, כמו רכות, רגישות, משפחתיות, לצד תכונות הנתפסות כגבריות, כמו אסרטיביות, ביטחון עצמי, והיות חדורי-מטרה. 

8. שמרנות מול מרדנות

אנשים יצירתיים צריכים לקחת סיכונים, לערער על מה שמקובל בחברה ולסטות מהצפוי והמוכר. יחד עם זאת, הם צריכים להאמין בחשיבותו של תחום מסוים ולהפנים את הכללים והחוקים שלו כדי לפעול בתוכו ולתרום לשורותיו. 

9. תשוקה לעומת אובייקטיביות

או במילים אחרות, קרבה לעומת ניתוק ביחס ליצירה. ללא תשוקה, נאבד עניין במשימה המורכבת. אך ללא אובייקטיביות, לא נוכל להעריך את העבודה שלנו באופן כנה ולערוך בה את השינויים הדרושים כדי להביא אותה לרמה גבוהה יותר.

סופרים, למשל, צריכים להיות מוכנים להיפטר מחלקים שלמים של עבודתם, יפים ככל שיהיו, כל עוד אינם תורמים לתמונה הגדולה. ג'ורג' ר. ר. מרטין שכתב את הספרים עליהם מתבססת הסדרה "משחקי הכס", סיפר כי פרקים שלמים שכתב לא נכנסו מעולם לספרים, אולם, הוא לא מצר על כך, ומבין שזהו פשוט חלק מהתהליך.

 

10. כאב וסבל מול הנאה 

תכונות אלה הן פועל יוצא של הרגישות והפתיחות לחוויה המאפיינות אנשים יצירתיים, אשר נוטים לספוג את הסביבה שלהם יותר מאחרים. אמנים רבים לאורך ההיסטוריה סבלו מהפרעות נפשיות שונות. מעבר לכך, התהליך היצירתי עצמו כולל סבל מהקושי שבתהליך, הכישלונות, הביקורת וחוסר ההכרה או הקבלה החווים אנשים אלה על בסיס קבוע. הדבר הולך יד ביד עם הנאה והתלהבות עצומה מעצם העיסוק במושא תשוקתם. 

אני מאמינה שאצל רוב האנשים, קיימים ניגודים פנימיים, ותכונות שעל פניו סותרות זו את זו. יכול להיות שההבדל מאנשים יצירתיים מאוד הוא לא בקיום המורכבות הזו, אלא בקבלה וביטוי שלה. נראה שאנשים יצירתיים מאוד, המגיעים להישגים בולטים בתחומם, חיים עם המורכבות הפנימית הזו בשלום. הם לא מנסים לצמצם אותה, ומאפשרים לכל הצדדים השונים בתוכם לקבל מקום.

האם אתם יכולים לזהות תכונות סותרות שכאלה אצלכם? נסו לתת מקום לצדדים השונים שאתם מזהים אצלכם, אולי זה יכול להגביר את היצירתיות שלכם.

דילוג לתוכן