בני נוער

התמודדויות רגשיות בגיל ההתבגרות​

גיל ההתבגרות הינו תקופה של שינויים משמעותיים מבחינה פיזית ומנטלית. זוהי תקופת ביניים, בה מתקיימים חלקים בוגרים לצד חלקים ילדיים אצל המתבגר או מתבגרת. יכולות חדשות מתפתחות, כולל הבנה עמוקה יותר של העצמי והאחר וחשיבה אבסטרקטית. אך עדיין מתקיימים גם חלקים ילדיים יותר. למשל, ייתכן ומתבגרת תהיה בעלת יכולת וורבלית גבוהה מאוד, אך תחווה סף תסכול נמוך וקושי להסביר את עצמה ברגעי קושי. 

בתקופה זו ישנו רצון עז לעצמאות ואוטונומיה, וצורך בביסוס זהות נפרדת מהמעגל המשפחתי הקרוב. הדבר יכול להוביל לקשיים ביחסים בין ההורה למתבגרת. למשל, ילדה שהייתה משתפת וקרובה לאמה יכולה לפתע להגיב בכעס והסתגרות. לצד זאת, קיים צורך עז להשתייך, גם בקבוצות חברתיות וגם במשפחה. 

חוקרים טוענים שבגיל ההתבגרות, קבוצת השווים הופכת למשמעותית יותר בהשפעתה לעומת ההורים. לאור זאת, בגיל ההתבגרות יש רגישות חברתית רבה, ועיסוק רב בדימוי עצמי, ובאיך אחרים תופסים אותי. עם זאת, הם עדיין זקוקים מאוד לתמיכה של הוריהם (גם אם הם לא מראים את זה). 

בעידן הנוכחי, תקופת גיל ההתבגרות הופכת למאתגרת אף יותר נוכח ההתפתחויות החברתיות והטכנולוגיות. המדיה החברתית מעמיקה את ההשוואה לאחרים, ואף יכולה לייצר חווית ניתוק מהאחר. בנוסף, בני נוער רבים נפגעו מהשפעות הקורונה, שהותירה אותם תקופה ארוכה ללא מסגרת. 

נערה, התמודדות עם חרדה חברתית
סחלב, הסחלב ושן הארי - פיתוח חוסן נפשי

טיפול פסיכולוגי במתבגרים​

ההתמודדות עם שלל השינויים שמביא איתו גיל ההתבגרות לא תמיד פשוטה למתבגר.ת ולהורים, וטיפול פסיכולוגי יכול לסייע בקשיים שעולים בתקופה זו. הטיפול במתבגרים מסייע להם להבין את עצמם טוב יותר, להתמודד עם האתגרים שהם חווים, וללמוד כלים להתמודדות טובה יותר עם קושי רגשי. טיפול פסיכולוגי במתבגרים יכלול גם הדרכת הורים או טיפול משפחתי, שכן מעורבות ההורים וחיזוק התקשורת עימם חשובים ביותר בשלב זה. 

בקליניקה שלי הטיפול במתבגרים כולל טיפול בשיחות. על כן אני עובדת עם בני נוער החל מגיל 15-14, שכן בגיל זה יש מוכנות ומסוגלות רבה יותר להשתמש בערוץ הוורבלי בטיפול.

דילוג לתוכן